Tiedätkö, mikä on rekrytointiprosessin merkitys työnantajamielikuvaan?

Vaikka yleinen maailmantilanne ravistelee työmarkkinoita, on useilla aloilla työvoimapula pysyvä fakta. Passiivisten työnhakijoiden ja erityisasiantuntijoiden rekrytointi on vuosi vuodelta haastavampaa, sillä heidän huomiostaan kilpailevat monet muutkin yritykset. Jos haluatte ne parhaat tekijät - joilla on varaa valita työnantajien suhteen - kannattaa omaa työnantajamielikuvaa vaaliakin kuin kukkaa kämmenellä.

Työnantajamielikuvan kannalta oleellisimpia asioita eivät ole erinäiset toimistolle raahatut hilavitkuttimet pallomerestä biljardipöytään tai sivettikissan suoliston läpi kulkeneista pavuista kahvia jauhava  erikoismasiina. Ehei, yksi tärkeimmistä asioista on viimeisen päälle mietitty, asiakaslähtöinen rekrytointiprosessi ja hakijakokemus. Ja asiakkaalla tarkoitetaan tässä yhteydessä nimenomaan työntekijäprospektia.

Miksi työnantajamielikuvan ylläpito on niin tärkeää?

Yli 40 prosenttia työnhakijoista, jotka saavat syystä tai toisesta negatiivisen kuvan työnantajayrityksestä päättää tietoisesti tai tiedostamatta, etteivät aio koskaan hakeutua kyseiseen yritykseen töihin. Careerarkin tutkimuksen mukaan 64% työnhakijoista on sitä mieltä, että negatiivinen hakijakokemus vaikuttaa siihen, etteivät he halua käyttää jatkossa yrityksen palveluita.

Osaavan työvoiman puute voi olla kriittisin yrityksen kasvun este. Tutkimusten mukaan työnantajamielikuva vaikuttaa suoraan yrityksen liikevaihtoon. Hyvä työnantajabrändi on suuri kilpailuetu, jota kannattaa vaalia kaikissa mahdollisissa tilanteissa.

Rekrytointiprosessit ja hakijakokemus tärkeässä asemassa työnantajamielikuvan luomisessa

Työnantajamielikuvaa kannattaa luoda ja rekrytointia tehdä siellä missä ihmisetkin liikkuvat. Somen nousu rekrytointikanavana onkin ollut huimaa. Sen lisäksi, että ihmiset käyttävät valtavasti aikaa verkossa pyörimiseen, kehittyvät somemainonnan työkalut jatkuvasti. Kun ideaalihakijan profiili on määritelty, voidaan keskittyä entistä tarkemmin juuri hänen naaraamiseensa, oli kyseessä sitten aktiivinen tai passiivinen työnhakija. Pelkkä huomion kiinnittäminen ei kuitenkaan riitä, vaan hakijakokemus koostuu useista eri vaiheista, jotka kaikki on hoidettava mahdollisimman hyvin. Jos oma ydinosaaminen on jossakin muualla kuin rekrytoinnin parissa, eikä ylimääräisiä tuntia vuorokaudessa liiemmin ole, onkin fiksua ulkoistaa tämä toiminto.

 Valitettavasti eri somekanavissa – erityisesti Linkedinissä – törmää jatkuvasti esimerkkikertomuksiin huonosti hoidetuista rekrytointiprosesesseista ja tässä(kin) asiassa hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas. Ilahduttavasti näkyy myös esimerkkejä, joissa työnhakija ei tullut valituksi mutta siitä huolimatta kehuu yrityksen – usein nimeä käyttäen- maasta taivaisiin kiitos erinomaisesti hoidetun rekrytointiprosessin. Ei liene vaikea valita, kumpaan joukkoon haluaa oman yrityksensä kuuluvan. Jokainen rekrytointi on työnantajamielikuvan markkinointia.

Me Personalhusetilla tiedostamme onnistuneen rekrytointiprosessin tärkeyden työnantajamielikuvan luomisessa ja haluammekin jatkossa panostaa entistä parempaan hakukokemukseen. Kehitämme rekrytointiprosessejamme koko ajan saamamme palautteen ja kehittyvän tekniikan avulla . Meille jokainen työntekijä on tärkeä, eikä vain kasvoton massa ihmisiä. Koska edustamme myös asiakasyrityksiämme, on erinomainen ja asiantunteva rekrytointiprosessi kaikkien etu. Meillä työnantajamielikuvan luomiseen osallistuu jokainen .